Vážení zákazníci,Zaměstnáváme více než 50 % zaměstnanců se zdravotním postižením. Garantujeme tedy všem našim zákazníkům oprávnění poskytovat klientům náhradní plnění na dodávané výrobky i poskytované služby. Rádi Vám zajistíme náhradní plnění v plném rozsahu. Od roku 2013 zákon uložil limity pro objem výrobků a služeb odebíraných v režimu náhradního plnění. Zajistěte si proto dostatečný limit náhradního plnění včas. |
Společnost ECOCHEM Profi s.r.o. je spolehlivým partnerem v oblastni náhradního plnění v souladu s platnou legislativou České republiky.
|
Kdo může poskytovat náhradní plnění?
Náhradní plnění mohou poskytovat pouze firmy, které zaměstnávají více jak 50 % zaměstnanců, kteří jsou osobami zdravotně znevýhodněnými. Tyto osoby se musí prokazatelně podílet na poskytnuté práci. Zároveň musí mít zaměstnavatel uzavřenou platnou smlouvu s úřadem práce tzv. "Uznaný zaměstnavatel".
Změny a omezení v poskytování náhradního plnění:
Hlavní změnou je omezení výše možného poskytnutí náhradního plnění. Do roku 2012 nebylo omezení stanoveno. Od 1. 1. 2012 je možné poskytnout náhradní plnění v max. výši 36 násobku hrubé měsíční mzdy tj. 854.136,-Kč bez DPH na přepočteného pracovníka. Například když má zaměstnavatel celkem 3 zaměstnance, přičemž dva zaměstnance zdravotně znevýhodněné, může za kalendářní rok poskytnout maximální plnění ve výši 1.708.272,- Kč a ne ve výši 10.000.000,- Kč, jako tomu bylo doposud. Dále je důležitá prokazatelnost činnosti.
Náhradní plnění - základní popis
Zaměstnáváte-li více než 25 zaměstnanců, je Vaší povinností dostát povinného podílu 4 % zaměstnanců se zdravotním postižením. V opačném případě musíte zaplatit nemalou sankci do státního rozpočtu. Praktickým řešením je pak náhradní plnění této povinnosti prostřednictvím odběru služeb od zaměstnavatelů s více než 50 % zaměstnanci se ZP. Zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., který se týká zaměstnávání důchodců a občanů se ZPS, ukládá zaměstnavateli (včetně státních institucí) s více než 25 zaměstnanci povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením. Povinný podíl těchto osob na celkovém počtu zaměstnanců je stanoven ve výši 4 %.Za nesplnění této povinnosti je zaměstnavatel povinen odvést do státního rozpočtu za každou osobu se zdravotním postižením, kterou by měl zaměstnávat, ročně 2,5 násobek průměrné mzdy.
Snadné řešení
Náhradní plnění nabízí společnost ECOCHEM Profi s.r.o. po celé ČR v rámci komplexních dodávek úklidových a čistících prostředků, služeb Interních auditů a zpracování systémů HACCP. Dává tím svým zákazníkům možnost splnit si zákonnou povinnost zaměstnavatelů s více než 25 zaměstnanci. V případě, že sami nezaměstnáváte potřebný počet zaměstnanců se zdravotním postižením, můžete tuto povinnost splnit odebráním výrobků nebo služeb od organizací zaměstnávajících více než 50 % zaměstnanců se zdravotním postižením, např. od naší společnosti.
Příklad:
V případě, že zaměstnáváte 25 osob, musíte buď:
• zaměstnat jednoho pracovníka se zdravotním postižením, nebo
• odebrat zboží či služby od organizace, která může poskytovat náhradní plnění, nebo
• odvést do státního rozpočtu 61 020 Kč (za rok 2012) za každou nezaměstnanou OZP.
Náhradní plnění od roku 2012
Náhradní plnění 2012 - vzorový výpočet:
Počet zaměstnanců | 200 osob | |
Povinný podíl zaměstnaných OZP | 0,04 | |
Povinný podíl zaměstnaných OZP v přepočtu na celkový počet zaměstnanců | 8 osob | |
Průměrná měsíční mzda v Kč v roce 2012 | 24 408 Kč |
V případě, že firma nevyužívá náhradní plnění a nesplní povinný podíl při zaměstnávání OZP, je povinna zaplatit za jednoho zaměstnance 2,5 x 24 408 = 61 020 Kč. V případě nesplnění je společnost povinna zaplatit v přepočtu na celkový počet zaměstnanců OZP 8 x 61 020 = 488 160 Kč. V případě, že firma náhradní plnění využívá, je roční odběr služeb sedminásobkem průměrné měsíční mzdy za jednoho zaměstnance 7 x 24 408 = 170 856 Kč. V přepočtu na celkový počet zaměstnanců OZP se jedná o roční odběr služeb v hodnotě celkem 8 x 170 856 = 1 366 848 Kč
Jak se zneužívá náhradní plnění?
1. 1. 2012 vstoupila v platnost novelizace zákona o zaměstnanosti. Jedním z důvodu změn byl nárůst zneužívání poskytování náhradního plnění formou tzv. „přefakturace“. Přefakturace znamená propůjčení výhod, které zaměstnavatelům s více než 50 % osob se zdravotním postižením poskytuje stát.
Přefakturace není legální a firmy uvádějí své klienty v omyl. Tyto firmy nabízejí svým klientům svůj sortiment, ale fakturují je dle smlouvy o spolupráci jiné společnosti, která podmínky o zaměstnávání OZP, osob zdravotně postižených, a zaměstnávání invalidních důchodců splňuje.
Jak se náhradní plnění zneužívá v praxi?
Zákazník odebere chemické produkty od firmy, která nezaměstnává osoby se zdravotním postižením z více jak 50 %, a proto nesplňuje podmínky pro poskytování náhradního plnění. Tato firma svému klientovi mýdlo dodá, ale na dodacím listě a faktuře bude uvedená jiná firma, která se výrobou mýdla nezabývá, ale podmínky o zaměstnávání osob zdravotně znevýhodněných splňuje. Současně si přirazí svojí marži xx %. Právě tato praxe byla v ČR běžná. Tento postup je nelegální neboť osoba zdravotně postižená se musí fyzicky na fakturované službě nebo výrobku podílet. Pokud tato podmínka není splněna je uplatnění náhradního plnění ze strany odběratele neplatné. Zjednodušeně řečeno - hlídač hlídá, uklázečka uklízí atd... Podíl invalidního pracovníha musí být prokazatelný.
Co nastane?
Problém nastává při kontrole z Úřadu práce. Obě firmy dodavatele i odběratele dostanou penalizaci formou pokuty a Úřad práce označí tento způsob poskytování náhradního plnění za neplatný. Úřad práce v danou chvíli nebere v potaz, že odběratel čerpá neplatně náhradní plnění. Vy jako zákazník máte odebrané zboží v plné zákonné povinosti náhradního plnění ale není Vám uznáno. Pro Váši společnosti je tedy vysoké riziko že odvedete pokutu a ještě povinný zákonný podíl státu jako příspěvek na zaměstnávání osob OZP.
Změny v oblasti plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením v roce 2017
Dne 1. 10. 2017 nabyla účinnosti novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, veznění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti“), která přináší změny voblasti plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Změny se týkají plnění této povinnosti formou tzv. náhradního plnění, tj. odebírání výrobků a služeb nebo realizace zakázek od zaměstnavatelů zaměstnávajících více než 50 % zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením nebo odosob samostatně výdělečně činných, které jsou osobami se zdravotním postižením. Právní novela stanoví, že dodavatel může náhradní plnění dodat odběrateli pouze v případě, že nejpozději do 30 kalendářních dnů od jeho zaplacení vloží údaje uvedené níže do elektronické evidence vedené Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Evidence bude obsahovat:
- identifikační údaje dodavatele a odběratele,
- cenu dodaných výrobků, služeb či realizovaných zakázek bez DPH,
- datum dodání výrobků, služeb nebo realizace zakázek,
- číslo dokladu, jímž byla vyúčtována dodávka výrobků, služeb nebo zakázek,
- datum zaplacení,
- čtvrtletní přepočtený počet zaměstnanců dodavatele, kteří jsou osobami se zdravotním postižením.
V souvislosti se zavedením evidence náhradního plnění dochází k odstranění povinnosti odběratele uvádět údaje o náhradním plnění v ohlášení o plnění povinného podílu. Odběratelé tedy, tak jako doposud, budou ohlašovat Úřadu práce ČR na předepsaném formuláři zda splnili či nesplnili povinný podíl včetně způsobů jeho plnění. Nebudou však již uvádět konkrétní informace o jednotlivých dodávkách, protože potřebné informace budou obsaženy v elektronické evidenci.
Ustanovení § 81 odst. 3 zákona o zaměstnanosti stanoví dodavatelům limit pro celkový roční objem náhradního plnění. Konkrétně se jedná o 36násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za předcházející rok, a to za každého zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením. Evidence náhradního plnění poskytne kontrolním orgánům ucelený přehled ovšech dodávkách realizovaných pro účely plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením a tím eliminuje překračování limitu. Eliminace překračování maximálního objemu náhradního plnění sníží objem obchodovaného zboží a tím vytvoří tlak na dodávání takových výrobků a služeb, najejichž realizaci se podílí osoby se zdravotním postižením. V konečném důsledku přinese tato změna zvýšený zájem odběratelů o využívání ostatních forem plnění povinného podílu, tj. také o přímé zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Změny v oblasti plnění povinného podílu přinesly také nový právní pojem Chráněný trh práce
Chráněný trh práce je tvořen zaměstnavateli, kteří zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců a se kterými Úřad práce uzavřel písemnou dohodu o jejich uznání za zaměstnavatele na chráněném trhu práce. Dohoda o uznání zaměstnavatele se uzavírá v rámci místní působnosti krajské pobočky Úřadu práce, v jejímž obvodu má sídlo zaměstnavatel, který je právnickou osobou, nebo v jejímž obvodu má bydliště zaměstnavatel, který je fyzickou osobou.